زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

علی بن حیدرعلی ابریشمکار اصفهانی





علی بن حیدرعلی ابریشمکار اصفهانی، از خوشنویسان معاصر اصفهان بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



علی ابریشمکار اصفهانی فرزند حیدرعلی، خوشنویس هنرمند در سال ۱۲۹۳ش در اصفهان متولّد شد. پدرش در کار رنگرزی و جلا دادن ابریشم بود و به ابریشمکار شهرت داشت. مادرش «مرحمت» دختر محمّدحسین مذهبّ (از اساتید هنر تذهیب و تشعیر در اواخر دوره قاجاریه) است.

۲ - تحصیلات و اشتغال



استاد ابریشمکار در ۴ سالگی به مکتبخانه رفت و قرآن و حساب آموخت سپس به قالیبافی پرداخت. او پس از مدّتی وقفه در ۱۶ سالگی ادامه تحصیل داده و دوره ابتدایی را در مدرسه قدسیه طی کرد و در آن مدرسه خوشنویسی را از استاد عبدالحسین قدسی و برادرانش فرا گرفت. سپس به دبیرستان سعدی رفت و در آنجا در خط نزد میرزا عبدالجواد خطیب، مشق خط کرد. در سال ۱۳۱۶ش دوره متوسطّه را به پایان برد.
آنگاه برای امرار معاش مدتی قالیبافی و رنگرزی کرد امّا با وقوع جنگ جهانی دوّم و کسادی بازار، ناچار به خوشنویسی روی آورد. مدّتی بعد چون خوشنویسی کفاف معاش او را نمی‌کرد در بخش رادیولوژی بیمارستان کازرونی اصفهان استخدام شد.

۳ - مهاجرت به تهران



در سال ۱۳۳۳ش به تهران مهاجرت کرد و به استخدام رادیولوژی بیمارستان راه آهن درآمد و دوره آموزشی رادیولوژی را در ۲ سال طی کرد. او در سال ۱۳۵۴ش بازنشسته شد.

۴ - فعالیت‌های هنری



او در کنار فعالیت‌های روزانه به مشق خط پرداخت و نزد استاد علی اکبر کاوه به تکمیل خط مشغول شد و از سبک استاد خود پیروی کرد و در خط نستعلیق از خفی تا جلّی تبحّر فراوانی به دست آورد. او در خوشنویسی درجه استادی داشت و در اواخر در انجمن خوشنویسان تدریس می‌کرد.

۵ - وفات



وی سرانجام در ۳۰ خرداد ۱۳۸۲ش درگذشت.
[۱] فاضلی، محمود، فرهنگ ناموران معاصر ایران، ج۲، ص۶۴-۶۵.
[۲] راهجیری، علی، تذکره خوشنویسان معاصر، صص ۱۹۰-۱۹۴.
[۳] روزنامه جوان، شماره ۱۲۲۲: اوّل تیر ۱۳۸۲ش، ص۱۲.


۶ - پانویس


 
۱. فاضلی، محمود، فرهنگ ناموران معاصر ایران، ج۲، ص۶۴-۶۵.
۲. راهجیری، علی، تذکره خوشنویسان معاصر، صص ۱۹۰-۱۹۴.
۳. روزنامه جوان، شماره ۱۲۲۲: اوّل تیر ۱۳۸۲ش، ص۱۲.


۷ - منبع



مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۵۰۵.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.